MAF/IAT sensors zuiver maken

Doe het zelf instructies en uitleg
Plaats reactie
Kenneth
Site Admin
Auto: RX8 HP Velocity Red

MAF/IAT sensors zuiver maken

Bericht door Kenneth » ma mei 02, 2016 6:35 pm

De MAF/IAT sensors zijn 2 belangrijke elektronische onderdelen die samen werken om de ECU te laten weten in welke omstandigheden we aan het rijden zijn.
De ECU gebruikt deze informatie om de juiste hoeveelheid brandstof aan de motor te geven.

De MAF (mass air flow) bestaat uit 3 metalen draden, de IAT (intake air temp) is een druppel hars die werkt als een weerstand.

Omdat deze 2 sensors zijn blootgesteld aan de lucht die onze motoren binnen krijgt, worden ze na bepaalde tijd vuil. Vuile sensors geven niet de juiste feedback dus...
Slechts sensor feedback leidt tot slechte verbranding, overdreven brandstof verbruik, schokkende toerentallen bij lage snelheden etc...

Hier de DIY om ze zuiver te maken:

1) Localiseren van de sensor:
Afbeelding
2) Localiseren van de MAF en de IAT:
Afbeelding
Afbeelding
3) Beiden zuiver maken met elektrische contact/circuit spray/cleaner en wattestaafjes. Voorzichtig zijn met de metalen draadjes van de MAF, deze zijn redelijk fragiel.
Afbeelding
4) Zet alles terug in elkaar :)
RX8 HP Velocity Red

Rx8-first
Auto: Bijna RX8

Re: MAF/IAT sensors zuiver maken

Bericht door Rx8-first » za dec 24, 2016 12:09 am

Hi
Net nieuw op dit forum en bijna een RX8 aangeschaft, ik denk dat ik meteen even met de sensors aan de slag ga, zou je de foto's nog eens kunnen posten die zie ik nl niet staan.
Groet Ray

Kenneth
Site Admin
Auto: RX8 HP Velocity Red

Re: MAF/IAT sensors zuiver maken

Bericht door Kenneth » za dec 24, 2016 10:53 am

Aangepast, foto's zijn terug zichtbaar normaal gezien.
RX8 HP Velocity Red

Plaats reactie